Adrien Journel, Illustrator van de affiche van het BGF 2025
Adrien Journel is een grafisch ontwerper en illustrator gevestigd in Brussel. Zijn stijl beweegt zich tussen stripachtig potloodwerk en kleurrijke, schattige werelden. Geïnspireerd door oude Disneyfilms, verhalende videogames en animatiefilms, creëert hij graag magische en nostalgische universums bevolkt door tovenaars, piraten of vampiers. Hij werkt momenteel voor Captain Games, waar hij zijn liefde voor spellen en illustratie combineert.
Hoe ben je te werk gegaan bij het maken van deze affiche?
Zat er een idee, een sfeer of een boodschap achter?
Ik wilde dat meteen duidelijk was dat het om een spellenfestival ging.
Door spelende personages op de voorgrond te zetten, kan iedereen zich erin herkennen. Dat is mijn “strip”-kant, denk ik. Ik heb deze affiche zelfs een beetje als een stripcover benaderd.
Ik heb er een middeleeuws-fantastische, licht absurde en nostalgische toets aan toegevoegd. De prachtige affiches van het straattheaterfestival Namur en Mai hebben me sterk geïnspireerd. Ik hou van die melancholische kermissfeer, een magische wereld waarin je een paar dagen kan ontsnappen. En natuurlijk heeft de iconische luchtballon van het BGF me ook geholpen!
Wat betekent deze affiche voor jou?
Voor mij betekent het een vorm van erkenning.
Dat een groot festival als het BGF me als illustrator “erkent”, doet veel.
Ik heb nooit echt durven springen in de illustratiewereld – het is een moeilijk en onzeker beroep dat veel contacten vereist. En ik ben nogal introvert, dus mezelf verkopen is nooit mijn sterkste kant geweest. Daarom heb ik lang als grafisch ontwerper gewerkt.
Maar sinds Captain Games me vroeg om Duck&Cover te illustreren, is alles veranderd. Mensen komen handtekeningen vragen met een klein eendje in hun doos, het spel is een succes… en ik voel me nu echt legitiem als illustrator.
Dat ik de affiche voor de 10e editie van het BGF mocht maken? Dat is te gek. Ik ben daar extreem trots op!
Als je je affiche in drie woorden moest omschrijven, welke zou je dan kiezen – en waarom?
Kermis, Universums, Gekheid
Kermis, want dat roept voor mij het festivalgevoel op: vlaggetjes, vrolijke chaos, een middeleeuws-fantastische sfeer. Een bubbel waarin iedereen zich amuseert.
Universums, in het meervoud, voor alle werelden die je ontdekt via de spellen – maar ook dankzij de mensen die zich verkleden. Ik hou van cosplay. Ze geven zich helemaal, gewoon voor de fun. Sommigen vinden dat nutteloos, maar ik vind het fantastisch.
Gekheid, omdat je een beetje gek moet zijn om je niets aan te trekken van wat anderen denken. Rollenspellen en bordspellen worden nog vaak als iets marginaals gezien, maar op het BGF wordt dat juist gevierd. Waar een heks een piraat kan kruisen, daar voel je je echt vrij. En dat doet deugd!
Wat is je mooiste herinnering aan dit werk voor het BGF?
Mijn vertraging! 😂
Ik werkte tegelijkertijd aan een nieuw spel voor Captain Games, dus had amper tijd. Het frustreerde me, ik wilde gewoon alles on hold zetten om deze affiche te maken. Uiteindelijk vond ik een gaatje… het was chaotisch, maar ik ben heel tevreden met het resultaat.
Zit er een detail of knipoog in je affiche dat weinig mensen opmerken?
Ja! De draak op de achtergrond houdt een plastic eendje vast.
Ik stel me graag voor dat hij denkt:
“Duck or Cover? That is the Question!”